Thursday, September 20, 2007

MOTIVASJON

Ny uke, ny oppgave. Ukens tema: MOTIVASJON.

Å skrive en akademisk tekst på blindern om motivasjon er særdeles umotiverende.

Blindern liker nemlig ikke at man "tenker selv". Blindern liker at man forstår pensum, og setter pensum opp mot hverandre, ved å bruke sitater og å referere til professorer på blindern i alt man mener, tenker og vil.
Om du mener noe, må du finne noen andre som mener ca det samme som deg, slik at du kan skrive det i oppgaven din i stede.
Blindern ønsker altså at vi skal bli gode på å finne ting. Vi skal bli verdensmestre i å lete i stikkordsregistre i pensum, huske på å ikke mene så mye selv, men være enig med foreleserene våre som har skrevet alle pensumbøkene våre.
Jada, de er smarte, å jada, jeg er stort sett enig med dem. Men jeg skjønner ikke hvorfor vi ikke får bruke pensum til å lage våre egne oppfattninger, og våre egne konklusjoner.
Jeg skjønner overhode ikke hvordan det kan være motivasjon for læring. Men jeg skal skrive en oppgave om hvordan tilrettelegge for motivasjon for læring i skolen.

JEG BLIR SÆRDELES FORVIRRET AV DETTE BLINDERN GREIERNE!

1 comment:

Mari said...

Velkommen til akademia, land of studenter som siterer og referer, og om et par år ikke lenger har en original tanke. Universitetet dreper på generelt grunnlag all selvstendig tankegang og kreativitet. Det ekje nå artig!